skip to Main Content

Hvor højt flyver man på en tur fra København til London – kan det passe at det er 12 km oppe?

Q: Jeg vil bare høre hvor højt man flyver når man skal til London fra København? Har tidligere fløjet længere ture, hvor vi var oppe i 12 km. højde, men det mener jeg ikke man skal på en så kort strækning, er det sandt?

A: Det korte svar er – jeg vil gætte på at du kommer til at flyve i 34- 36.000 ft hvilket er 10- 11 km oppe.

Her er lidt mere info.

Moderne fly vil typisk have en rejsehøjde på 33.000- 41.000 fod… dvs ca 10- 12,5 km højde. Hvilken højde man vælger afhænger af flere faktorer såsom, vægten af flyet, højdevinde, retningen samt distancen.

Hvis vi snakker i brede termer, for der kan være forskelle alt efter flytype – så er det typisk sådan at hvis flyet blot kan have et par minutters tid på rejsehøjden, så vil det ud fra en brændstof økonomisk vinkel være at foretrække. Flyvning i højden er nemlig meget effektiv af en række årsager. Selvfølgelig “koster” det lidt af komme op i højden, men det modsvares ofte af “gevinsten” af nedstigningen.

Et moderne fly bruger typisk omkring 20- 25 min fra start til at komme på en rejsehøjden af 36.000 ft, vel og mærke såfremt man ikke får instrukser fra flyveledelsen om at stoppe sin stigning undervejs (step climb). Nå man skal ned fra højden bruger man tilsvarende ca. 20- 25 min. Da flyve tiden fra København til London ofte er 1 time og 20 min (alt efter vind forhold) så er der altså potentielt 30- 40 min på rejsehøjden, hvorfor det giver god mening at man flyver så højt.

Artiklen her giver lidt flere detaljer – og hvis der er noget yderligere du vil have afdækket – så spørger du bare løs!

http://www.ehow.com/about_4572148_why-do-planes-fly-feet.html

På vegne af spørg piloten

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 6 Comments
  1. Hej. Gammel tråd men er lidt nysgerrig da jeg sidder og leger med lidt
    Matematik.
    Hvordan klare piloten turen når man tager jordens bue med i højde målingen ?.
    Korrigere piloten konstant sin højde for ikke at havne i for højt luftrum ?.
    Altså skal han hele tiden dykke næsen en smule eller gør flyet selv det ?
    På forhån tak.
    Kim

  2. Hej.
    Jeg tror min kommentar uheldigvis blev slettet ved et uheld.
    Jeg kan ikke undgå at tænke på når du skriver at i flyver op i 10 km højde ca
    Og ligger der i omkring 40 minutter inden i skal til at lande i London.

    Hvordan forløber sådan en flyverute når højde forskellen
    Mellem London og København er 70 km, eller 230.000 fod.
    For i mit hoved skal i jo dykke langt mere end i skal stige.

    London ligger 950 km fra København og jordens runding gør at
    London så at sige ligger 70 km længere “nede” end København fra en vandret linie.

    Er det noget man som pilot skal tage hensyn til eller er det indbygget i flyets
    Styresystem og kontrol tårnet ?

    Mvh
    Kim

    1. Hej Kim

      London ligger i 35 meters højde, København ligger i 5 meters højde. Derfor er problemet ikke så stort.
      Jeg tror du har fat i nogle forkerte tal… Tjek evt din kilde igen.

      Mvh Anders

  3. Hej Anders.
    Tak for dit svar. Men Jeg tror du misforstår mit spørgsmål.
    Lad os tænke vi har et meget langt vaterpas og lægger det på landingsbanen i København
    Mod London lufthavn. Så vil der være 70 km fra vaterpaset til landingsbanen i London pga
    Af jordens kugleform, altså rundingen.
    Så hvordan fungere det i praksis når i ligger i luften i 10km højde og cruiser i 40 min.?
    I burde ankomme til London i 70+10=80km højde. Men det gør man jo ikke, langt fra.
    Så enten skal piloten selv korrigere for højden eller også er det noget flyet selv gør ?.

    Mvh kim

    1. Hej Kim

      Når vi flyver så følger vi jordens krumning. Det gøres delvist pga jordens tyngekraft og at man flyver i en fast trykhøjde. Hvis vi lige først tænker på det med tyngdekraften så forestil dig at du vil skyde en raket ud i rummet. Den skyder man jo lodret op for at komme væk fra jorden og dens tyngdekraft. Hvis man bruger din måde at stille det op på, kunne man skyde raketter ud i rummet ved at fyre dem vandret af.
      For at holde den rigtige højde flyver vi på et fast lufttryk – en isobar. Isobarerne følger også jordens krumning, men kan dog variere i deres udstrækning. Men hvis alle flyvemaskiner flyver på den samme reference, så har man også en måde man kan adskille trafikken på. Over en hvis højde går man over til at flyve på standard lufttrykket 1013 millibar (QNH). Da lufttrykket varierer alt efter lokale forhold, opgiver de enkelte lufthavne deres lokale QNH – f.eks. EKCH 040850Z 01002KT 4000 BR BKN007 06/05 Q1020 BECMG 5000 – dette er den aktuelle rapport fra Kastrup Lufthavn i skrivende stund. Der står Q1020 hvilken betyder at trykket som piloterne skal indstille på deres højdemåler er 1020 millibar. Så har de den rigtige reference til højden for at kunne lande i Kastrup. 1020 ligger over 1013 som er standard trykket hvilket betyder at der er højtryk. Hvis vi lige skal afkode resten af vejrudsigten så tager jeg den styk for styk: EKCH = Kastrup, 040850 = den 4. i måneden kl 0850 utc hvilket er 0950 lokal tid, 01002KT = vinden fra 010 grader med 02 knobs hastighed, 4000 = 4000 meter sigt, BR = dis, BKN007 = delvist overskyet i 700 fod, 06/05 = temperatur 6 grader / dugpunkt 5 grader, Q1020 = QNH 1020, BECMG 5000 = kommende ændring i vejret 5000 meter sigt.

      Mvh Anders

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top