skip to Main Content

Hvor højt flyver en flyver?

Q: Hvor højt flyver en flyver? Og i hvilken højde er den ca 30 min før landing?

A: Tak for dit spørgsmål.

Det er desværre ikke så ligetil at svare på, der er nemlig forskel på hvor højt fly flyver. Men hvis du tænker på et almindeligt passagerfly og ruter på over 1000 kilometer, så tager det ca 20- 30 minutter, før at flyveren kommer op i rejsehøjden. Ca 30 min inden landing, vil det være “normalt”, at man påbegynder nedstigningen fra sin rejsehøjde.

En business jet Cessna Citation vil typisk cruise i Flight Level 410-450 (som er 12,5 – 13,7 km højde)
Business Jet Cessna Citation :
Skærmbillede 2016-04-05 kl. 21.37.51
Et passengerfly Boeing 737NG eller Airbus A320 vil ligge i Flight Level 350 – 410 (som er 10,6 – 12,5 km højde)
Passenger Jet Boeing 737 :
Skærmbillede 2016-04-05 kl. 21.53.21
En propel maskine som en ATR 72 cruiser i Flight Level 250 (som er 7,5 km højde)
ATR 72 :
Skærmbillede 2016-04-05 kl. 21.54.49
Jeg flyver en Let410 turboprop, og vi ligger i Flight Level 110 (3,3 km højde) da flyet ikke har trykkabine. Dernæst flyver vi ofte ret korte ture, hvor det ikke kan svare sig at flyve højere.
LET 410 turboprop :
Skærmbillede 2016-04-05 kl. 21.55.37
Hvad der bliver rejsehøjden på dagen, kan variere meget for alle typer fly. Der spiller mange faktorer ind i henhold til hvor højt flyet flyver, det kunne være; anden traffik, vægt, vind, vejr, temperatur, flytype, korte ture, lange ture, områder med bjerge osv.
De dage hvor jeg bryder igennem skyerne og mærker solens stråler, er det en rar lille bonus. Det sker lidt oftere i de store maskiner (at man kommer op over skyerne), end på min LET 410. Omvendt får jeg en masse erfaring med krævende anflyvninger og en masse “hands on flying” – så for en pilot, som mig, i begyndelsen af sin karriere er det en virkelig god oplevelse og erfaring at få med i bagagen. Et job som mit, kommer man dog typisk kun i – såfremt man har kontakterne i orden.
Har du en pilot i maven, kan jeg afgjort anbefale dig at tage kontakt til www.propilots.dk – det var teamet her som jeg føler bragte mig i gang i branchen og jeg er nu stolt over selv at kunne hjælpe pilot aspiranter og nyuddannede piloter med at finde frem til hvad der er de rigtige valg for dem.
 
Men i denne omgang – håber jeg blot at jeg formåede at svare på dit spørgsmål.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen,
Per Munk Gellert

Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment

  1. Et fly, der skal op i en højde på 10 – 13 km. Hvilken grader er dens opstigning og over, hvor mange km. er den om at nå den højde? Jeg kan læse mig til her på siden at den er ca. 30 min til at nå højden.

    Vh Samina Shah Matematiklærer på VUC Aarhus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top