skip to Main Content
Hvad Kræver Det For At Blive Optaget Som Pilot? Er Det Svært? Og Hvordan Er Det Med Job Bagefter?

Hvad kræver det for at blive optaget som pilot? Er det svært? Og hvordan er det med job bagefter?

Q: Hvad kræver det for at blive optaget som pilot? Er det svært? Og hvordan er det med job bagefter?

Spørg piloten header

Der er sjældent tale om at man skal have et specifikt gennemsnit for at blive optaget. For at blive optaget på en pilot skole skal du ofte (bare) igennem en optagelsesprøve på den enkelte flyveskole. Denne prøve er i mine øjne IKKE en indikation om hvorvidt du vil kunne bestå en optagelsesprøve hos en arbejdsgiver efter endt uddannelse. Optagelsesprøven kan faktisk være så nem, at det stort set blot handler om, at du har styr på finansieringen samt helbredet på plads – for at du kan blive pilot.

En nem optagelsesprøve er der der i mod IKKE tale om hos de to statsfinansierede skoler; Tromsø og Trafikflyhøjskolen. Prøverne ligger meget op af niveauet for at komme igennem forsvarets prøver og der er mange ansøgere til få pladser.

De private flyveskoler vil naturligvis forsøge at sælge dig drømmen om at blive pilot, men samtidig også forsøge at vise dig lidt om hvad skolen står for samt hvordan miljøet er på skolen. Det er, i mine øjne, vigtigt at man mærker efter hvor man føler sig tryg og hvor man føler, at man vil få de bedste rammer og muligheder.

Er man ikke typen der har det godt med at blive testet kan man få det svært. Selvom der naturligvis er hjælp at hente fra instruktørerne, skolen samt kammeraterne – så er det afgørende at en række test bestås. Det med at blive testet stopper faktisk aldrig som pilot. Selv efter mange år i branchen, skal man stadig typisk med 6 måneders interval i simulator, hvor man bliver testet. Med tiden bliver det måske en vane, men det er vigtigt at man gør op med sig selv, om man vil kunne have det godt i et miljø, hvor der konstant stilles krav.

Teoribøgerne er på engelsk og ofte er sproget ret teknisk. Derfor vil et godt niveau i engelsk samt en rimelig foreståelse for matematik og fysik, være et godt udgangspunkt.

Det er ofte den enkelte pilots eget ansvar at finde et job. Kampen om job kan være meget hård og få er godt forberedt. I løbet af uddannelsen har man ofte opbygget tætte venskaber til ens studiekammerater og derfor er det for mange et chok pludselig at stå og være konkurrenter om de samme jobs. Det kan være meget ensomt at være nyuddannet pilot og der er mange forventninger fra familie og venner (og ikke mindst bank) om at man kommer ud og flyve.

Vil du vide mere anbefaler jeg kompendiet “introduktion til branchen” for 179 DKK: https://spoerg-piloten.dk/produkt/before-take-off/  og/ eller booking af personlig rådgivning via www.propilots.dk

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top