skip to Main Content

Hvad gør piloten hvis der er noget galt med flyveren eller hvis der er terrorister ombord?

Q:Hvad gør piloten hvis der er noget galt med flyveren eller hvis der er terrorrister ombord?

Hej Rasmus,

Tak for dit spørgsmål.

Desværre kan jeg af sikkerhedsmæssige årsager ikke afsløre vores planer og procedurer i tilfælde af terrorister ombord. Alt hvad jeg kan afsløre er, at vi har en plan 😉

Mht hvis noget er galt med flyveren, så kan jeg i korte træk godt løfte sløret lidt.
Procedurerne varierer lidt fra fly type til fly type, men generelt fortæller flyveren os piloter det, såfremt der er noget galt- det sker i form af enten lyd eller lys… Feks på b737 taler vi om “master caution eller master warning” – lights og warning horns.

Det er op til piloterne at stille den korrekte diagnose og det stiller store krav til vores tekniske kendskab til det fly vi opererer. Når vi har stillet en diagnose på et teknsik problem følger vi de procedurer der er beskrevet i vores QRH. QRH står for Quick Reference Handbook og begge piloter har et eksemplar ved deres sæde på flightdeck. QRH’en beskriver skridt for skridt, hvordan vi skal takle et problem. Enkelte fejl kræver hurtig aktion fra piloternes side og derfor har vi også memory items som er items vi skal kunne udenad.

Med venlig hilsen og på vegne af spørg piloten,
Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top