skip to Main Content
Hvad Gør I Hvis I Bare SKAL På Tønden? Specielt I Fly Hvor Der IKKE Er Toilet?

Hvad gør I hvis I bare SKAL på tønden? Specielt i fly hvor der IKKE er toilet?

Q: Jeg ved ikke lige hvorfor jeg har fået tanken… men nu må jeg altså spørge for at få stillet min nysgerrighed. Hvad gør I hvis I bare SKAL på tønden? Hvad gør man hvis man er ene pilot i et fly, hvor der IKKE er toilet? 

A: Flyver man alene og skal på toilettet, så kan det godt være lidt af en udfordring. I de fleste fly som er store nok til at have et toilet ombord, vil der være 2 piloter. I dette tilfælde kan den ene selvfølgelig gå på toilettet, hvis han/hun skal. Der er nemlig ikke noget krav om at de begge skal være tilstede i cockpittet samtidig. Det er selvfølgelig i forbindelse med start og landing ikke særlig smart såfremt at den ene pilot ikke er tilstede. Derfor er toiletbesøg i fly med 2 piloter forbeholdt når man befinder sig på rejsehøjden, med mindre man altså bare ikke kan holde sig. Jeg ved at en del flyselskaber har indført et krav om, at man ikke må være alene i cockpittet. Dette er kommet som følge efter den frygtelige ulykke i Tyskland med et fly fra Germanwings, hvor den ene af piloterne med vilje styrtede flyet, da han var alene i cockpittet. Der som følge heraf sket en optrapning af sikkerheden og der er muligvis nye lovkrav på vej.

I mindre fly som kun kan rumme 6-8 passagerer er der sjældent indbygget toilet ombord. Det kunne f.eks. være en citation som vist her:

screen-shot-2016-09-29-at-23-17-39

Når man flyver i sådan et fly og enten piloter eller passagerer skal på toilet, så har man lidt af en udfordring. Den nemme måde omkring det er at medbringe et “camping toilet” – men den åbenlyse udfordring er nok at finde et sted hvor man kan være i fred… jeg vil undlade at gå i flere detaljer. En lidt anden lavpraktisk løsning er, at man anvender en primitiv dunk – denne løsning er selvfølgelig kun tilstrækkelig såfremt man skal tisse (og man er mand) uden at jeg vil beskyldes for at være kønsdiskriminerende .

Da jeg for et par år siden var ude at flyve miljøovervågning i et mindre fly, var der en af de andre i flyet som pludselig bare skulle tisse. Når man flyver miljøovervågning, så er det ikke usædvanligt at man er i luften i op til 6 timer ad gangen! Ejeren af flyet havde ikke sørget for, at der var en dunk med, som kunne bruges i nødstilfælde. Så gode råd var pludselig dyre for den stakkels mand! Vi havde et par ½ liters sodavand med som vi kunne drikke i løbet af turen – problemet var bare at de var næsten fyldte alle sammen og vi havde intet sted vi kunne komme af med indholdet. Løsningen endte med at blive, at den stakkels person der skulle tisse, måtte tvinge sig selv til at bunde en 1/2 liters sodavand for på den måde at få plads til at kunne tisse. Jeg skal lige sige at det at bunde en 1/2 liters sodavand, når man virkelig skal tisse er lettere naturstridigt og bestemt ikke let.  Vi andre der så på manøvren, fik os et godt grin, men historien endte godt for alle parter 🙂

Forneden er der et link til en pilot shop, hvor man kan købe en praktisk (nød) dunk:

https://www.aeropartner.dk/shop/urinal-little-john-455p.html

Hvis man derimod skal mere end at tisse, når man er oppe at flyve i et fly uden toilet ombord, så er der ikke andet at gøre end at lande på nærmeste lufthavn og gå på toilet. Dette kan være et rigtig stort irritationsmoment. Hvis man flyver med passagerer der skal til et bestemt sted, så kan et stop pga behov for at komme på toilettet, nemt give en forsinkelse på over 1 time. Turen bliver også markant dyrere end forventet, da man skal betale (ekstra) afgift til den lufthavn man lander på. Den samlede flyvetid bliver også længere, på grund af anflyvningen og udflyvningen.

Derfor har man det som en fast rutine, at inden man sætter sig ud i flyet, så går man på toilet først. Er man ombord et mindre fly vil de fleste også begrænse indtaget af f.eks. te og kaffe og andre drikkevarer. Disse forhåndsregler kan selvfølgelig ikke garantere, at der ikke sker noget undervejs, men så har man gjort alt hvad man kunne.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Henrik Rose

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top