skip to Main Content
Hvad Er “pay To Fly”? Er Der Forskel På Hvilke Jobs Jeg Kan Søge Alt Efter Hvilken Skole Jeg Vælger? Og Kan Det Passe At Man Kan Få Uddannelsen Helt Gratis?

Hvad er “pay to fly”? Er der forskel på hvilke jobs jeg kan søge alt efter hvilken skole jeg vælger? Og kan det passe at man kan få uddannelsen helt gratis?

Q: Hvad er “pay to fly”? Er der forskel på hvilke jobs jeg kan søge alt efter hvilken skole jeg vælger? Og kan det passe, at man kan få pilotuddannelsen helt gratis?

Portrait of a funny businessman skydiving while reading a newspaper

A: “Pay to fly” er en vej du kan vælge efter endt uddannelse, enten kombineret med en typerating eller efter en typerating. Pay to fly er et “tilbud” om at få erfaring (linetraining) mod betaling. Man garanteres f.eks. 500 timers erfaring på en B737 eller A319 over 6- 9 måneder. I praksis får man “job” i et selskab i f.eks. Kazakhstan  – men det er uden løn og man skal selv dække udgifter til mad og logi. Der ud over betaler man, typisk omkring 50.000 EUR for setup – UDEN typerating. Efter pay to fly forløbet har man opnået en erfaring, hvor man kan få et “rigtigt” job og måske derfor vælger nogen at gøre det, selvom der er mange grunde til IKKE at gøre det.

Selvom pay to fly vejen giver et job i sidste ende er det en meget dyr løsning og måske udtryk for hvor hård kampen er for at komme i job som pilot. Først betaler man ca. 700.000 DKK for pilot grunduddannelsen, dernæst 150- 250.000 DKK for en typerating for så at arbejde 6- 9 måneder uden løn OG betale 50.000 EUR (370.000 DKK)… vi er dermed langt over en million DKK

Mange mener naturligvis, at man skal afholde sig fra at betale for at få et job. Det ændrer dog ikke ved det faktum, at de der går denne vej,  køber sig foran i køen. I forhold til (måske) at gå 2- 3 år uden job, er pay to fly at foretrække for nogen.

Er der forskel på hvilke jobs jeg kan søge alt efter hvilken skole jeg vælger?

Der kan være stor forskel på hvilke job muligheder man har alt efter hvilken skole man kommer fra – og den billigste skole på papiret (rent uddannelsmæssigt) kan i det lange løb godt gå hen og blive den dyreste. Rådgivning og det at vælge en flyveskole som harmonerer med ens karriereplan, kan derfor være en rigtig god idé.

Er det rigtigt at man kan få pilotuddannelsen stort set gratis?

I skandinavien er der to muligheder for at blive civil pilot med statsstøtte. Her er pilotuddannelsen, pånær ganske få gebyrer, gratis. De færreste kender til pilot skolerne Tromsø og Trafikflyhøjskolen. Uddannelsen her tager ca et år længere  (dvs. ca 3 år total) og indeholder mere teori end normalt. Piloterne fra de statstøttede skoler har ofte bedre muligheder for at komme i job, men det er klart at det er svært at komme ind. For at have en chance skal man have høje karrakterer fra sin skoletid og være  godt  forberedt på prøverne. Selvom man ikke består udvælgelsen til Tromsø eller Trafikflyhøjskolen, kan man alligevel sagtens blive en god pilot og få en god karriere – men man må selv finansiere pilotuddannelsen.

Vil du vide mere anbefaler jeg kompendiet “introduktion til branchen” for 179 DKK: https://spoerg-piloten.dk/produkt/before-take-off/  og/ eller booking af personlig rådgivning via www.propilots.dk

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top