skip to Main Content

Fortalte selskabet os en løgn her – må et fly flyve uden den “sorte boks”?

Q: Forleden var mit fly forsinket. Forklaringen var at den sorte box ikke var gået igennem sikkerhedstjek i Aalborg lufthavn. Derfor måtte man fragte Århus gæster til Aalborg og så foretage to flyvninger uden den sorte box. De måtte ikke foretage 3 flyvninger – altså Aalborg-Århus. Århus-Chania. Chania -Aalborg. Er det ikke en PLIGT at flyve med den sorte box? Jeg er i tvivl om det er en historie de har opfundet for at slippe for kompensation pga. uforudsete sikkerhedsmæssige forhold. 

A: Tak for din henvendelse.

Hver enkelt flytype har deres “MEL” (Minimum Equipment List). I MEL’en fremgår det hvilket udstyr der må være defekt og hvor lang tid der skal gå før man skal have det fixet. Det kan måske lyde lidt skræmmende at man må flyve med et fly hvor noget “ikke fungerer”… men det er ofte således at flyet har 2- 3 back up systemer, der gør at dette findes acceptabelt. Ofte vil det også være således at der er ekstra procedurer for både mekaniker og piloter samt eventuelle begrænsninger for flyets operation indtil fejlen er udbedret.

Mht. “sorte (orange) boxe” så taler man ofte om en FDR (flight data recorder) og en CVR (cockpit voice recorder) – altså to forskellige dele. Meget simplificeret, så logger FDR oplysninger om flyet og CVR hvad der bliver sagt på Flight Deck… På enkelte typer er FDR og CVR kombineret i en enhed og det er ikke i alle fly at FDR og CVR er et lovkrav. Efter ulykken med MH370 vil det dog ikke overraske mig såfremt at der indføres skærpede regler på området.

Jeg kan selvfølgelig godt forstå din mistro og at du føler at det her lugter lidt af at selskabet har forsøgt at spare nogen penge, men der er ret skrappe regler på området og det vil skuffe og overraske mig meget hvis selskabet har fortalt jer en direkte løgn.

For at jeg kan gå videre med at undersøge dette vil det være en stor hjælp hvis du kunne oplyse mig om hvilken fly type der var tale om… Jeg vil ikke love noget, men det er muligt at jeg vil kunne få adgang til flytypens MEL og dermed slå op hvordan det forholder sig med henholdsvis en U/S (manglende) FDR eller CVR for denne type.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top