skip to Main Content

Flyvning over Afghanistan med Lufthansa

Q: Heeeeeej spørg piloten.
Tak for en rigtig hjælp fuld side!!

Jeg har et spørgsmål omkring lufthansa’s rute fra Frankfurt til Bangkok med Boeing 747.
Jeg har kigget inde på flight radar app’en og kan se den flyver over Afghanistan. Hvorfor gøre de det?

Jeg skal afsted med det fly på tirsdag, og det er slet ikke betryggende at vide man flyver hen over Afghanistan som næsten er det eneste fly der flyver over det land (viser flight radar i hvertfaldet)

Med venlig hilsen Josefine

A: Hej Josefine,

Mange tak for din henvendelse på SpørgPiloten. Nu har du jo nok været afsted, men jeg skal alligevel prøve mig med et svar på dit spørgsmål.

Det afghanske luftrum er rigtigt nok defineret som et risiko område. Indtil den tragiske nedskydning af MH17 fra Malaysia Airlines, fandtes ikke en egentlig koordinerende enhed, der kunne indsamle og formidle informationer om sikkerheden. Det gør der i dag på globalt niveau, hvor den enkelte stat frivilligt kan indberette og dele information om risikoområder.

I Europa samler European Aviation Safety Agency (EASA) informationer og deler dem med interessenterne indenfor luftfart. Det være sig de enkelte selskaber samt, for Danmarks vedkommende, Trafikstyrelsen.

Trafikstyrelsen hører under Transport- og Bygningsministeriet, og er den myndighed i Danmark, der udgiver love, bekendtgørelser og midlertidige restriktioner for den del af luftfarten, der er tilknyttet Danmark. Tilsvarende har de andre lande også styrelser. Således har den tyske pendant udgivet det vi kalder Note To AirMen (NOTAM), der henleder virksomhedernes opmærksomhed på situationen i Afghanistan. På den baggrund kan det enkelte firma, eksempelvis Lufthansa, lave deres egen risiko vurdering. Mit indtryk er, at langt de fleste selskaber følger anbefalingerne.

De tyske myndigheder anbefaler, at man ikke lander og letter fra Kabul Lufthavn, ligesom de anbefaler al overflyvning foregår i en højde på 33.000 fod. hvilket svarer til ca. 10 km. Jeg har fulgt Lufthansa og Delta Airlines flyvninger på Flightradar over Afghanistan de sidste par dage, og begge selskaber har befundet sig i en højde højere end det anbefalede.

Som bonus info, anbefaler Storbritanien en minimumshøjde på 25.000 fod i samme luftrum.

Yderligere kan jeg fortælle, at USA og vesten har administreret det afghanske luftrum i mange år. I slutningen af 2015 påbegyndtes en overdragelse af luftrummets administration til Afghanistan. Afghanerne får fortsat støtte fra vesten i form af uddannelse, supervision mm., men overdragelsen ses som en vigtig fase i relation til landets selvstændighed. Indtægterne forventes at indbringe Afghanistan 33 mio. dollars om året, hvilket vurderes som rigeligt til udbygning og vedligholdelse af de nødvendige faciliteter. Det være sig radarsystemer, navigationsmidler på jorden samt uddannelse af personalet i flyvekontrollen.

Jeg håber du vil finde mit svar nyttigt og på følgende to links, kan du finde uddybende information.

https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/air-operations/information-on-conflict-zones

http://www.militarytimes.com/story/military/pentagon/2015/05/06/us-due-to-stop-managing-afghan-airspace-by-end-of-june/70891660/

Med venlig hilsen,
Anders Møller
www.spoerg-piloten.dk

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top