skip to Main Content

Torden, ramt af lyn i luften – var vi tæt på en ulykke?

Q: Jeg har på en flyvning fra Korsika, prøvet at flyets ene vinge blev ramt af et lyn. Lyset i kabinen slukkede og flyet begyndte at dale nedad i en  lodret retning. Det føltes som flere minutter at det dalede, folk skreg. Besætningen spændte deres sikkerheds seler og sad bare og sagde ingen ting. Efter et stykke tid kom lyset tilbage og der blev sagt at vi skulle forblive fastspændt resten af turen og at piloten forsøgte at styre uden om et tordenvejr. Vi havde hård turbulens og lufthuller hele vejen til landing. Idag er jeg super flyskræk og har fløjet to gange siden, men det har været et helvede -de to sidste år har jeg taget toget til Italien 🙂

Det ville være rart at få et bedre forhold til at flyve igen, pt flyver jeg ikke længere, og hver gang tænker jeg på -tænk hvis der kommer torden igen eller lufthuller mm næste gang…. var vi tæt på en ulykke sidst ….?

A: Det er naturligvis svært at sige med sikkerhed, helt præcist hvad der er foregået på din flyvning hjem fra Korsika – men jeg kan sagtens forstå, at du har oplevet det som værende ubehageligt. Jeg håber du vil kunne bruge mit svar til at få lidt ro i sindet.

På din tur hjem fra Korsika har i tydeligvis fløjet igennem et område med atmosfærisk aktivitet; torden. Jeg har svært ved at forestille mig at dette er kommet som en overraskelse for piloterne. Moderne fly har moderne teknologi (vejr radar) der kan bruges til at navigere rundt om sådanne områder. Vejr radaren opfanger dog ikke lyn direkte, men (trods udtrykket ”Lyn fra en klar himmel”) så har lyn og turbulens det med at hænge sammen med tilstedeværelsen af ”store vand molekyler” og det er netop vand molekylerne at radaren er i stand til at opfange. De ”store vand molekyler” optræder i de skyer hvor der KAN være torden og turbulens. Nedenunder ser du et billede af hvordan et moderne fly’s radar fungerer. Det er områderne med rødt at man bør forsøge at undgå.

Airplane weather radar return

Når vi som piloter bliver præsenteret for oplysninger fra vejr radaren, begynder vi at planlægge en rute uden om. Flyveledelsen (ATC – Air Traffic Control) har en forventning om at vi følger den rute, vi har fået på vor flyveplan og man kan ikke bare sådan uden videre ændre sin kurs. Når det kommer til undvigelse af ”vejr” er ATC dog meget hjælpsomme. Det handler ofte blot om, at vi som piloter skal give information om hvilken kurs vi ønsker og i hvor lang tid vi har behovet for at følge denne. Der er normalt god tid til at få koordineret, da vejr radaren giver os oplysninger om vejr i meget lang tid i forvejen. Det kan være meget forskelligt hvilken rute vi vælger at tage – det er ikke bare at flyve udenom og måske er der mere end et område vi bør undgå.

Lad os tage et eksempel:

WX radar routes

Nederst i billedet har vi et symbol der viser flyets position og den information at piloterne modtager fra deres vejr radar. De røde områder er de områder man helst bør undgå. 4 forskellige ruter er vist – der er selvfølgelig flere ruter… blandt andet at vende 180 grader. Lad os dog antage at piloterne ønsker at fortsætte mod destinationen og at der ikke er nogen nævneværdig vind samt at flyet befinder sig på ”cruise” – altså rejsehøjden. Rute A, B ser måske umiddelbart uansvarlige ud, men det kan være at piloterne har mulighed for at ændre rejsehøjden til en højere eller lavere flyvehøjde og passere området med en fin sikkerheds margin. Vejradaren kan nemlig indstilles til at ”se” hvad der er under og over flyvehøjden. Der er mange faktorer der skal tages hensyn til når der vælges en rute, men piloternes erfaring og rapporter fra andre fly i området – spiller ofte en afgørende rolle.

Inden afgang har piloterne haft adgang til en vejrpakke, ofte leveret af flyselskabets planlægnings afdeling. Her får vi en grundig oversigt over de forventede vejrforhold langs ruten. Der ud over har piloterne mulighed for at søge live vejr opdateringer undervejs. Såfremt der har været rapporter eller forudsigelser omkring tordenvejr undervejs, vil piloterne normalt medbringe ekstra brændstof, således at man har muligheden for at flyve en længere rute uden om vejret. Skulle det ske at vi møder tordenvejr, der ikke er forventet, har vi enten mulighed for at bruge af den brændstof ”reserve”, vi altid medbringer til uforudsete hændelser – eller vælge at foretage en landing og tanke mere brændstof. Det er selvfølgelig forbundet med store omkostninger og gener (forsinkelser) at foretage en ekstra landing. Vejr forudsigelserne er generelt meget pålidelige, så det er sjældent at dette sker.

Udfordringen ligger ofte i forbindelse med starten og landingen. Såfremt der er tordenvejr i området kan starten blive udsat og der vil som udgangspunkt heller ikke være fly der lander, såfremt der er kraftig tordenvejr lige over pladsen. Ofte bliver flyene bedt om at gå i ”holding” (ventemønster) og ATC vil forsøge at give et tidspunkt, hvor de forventer at flyet kan påbegynde sin anflyvning. Tidspunktet afhænger af hvornår vejret er drevet over samt hvilken rækkefølge flyet har i ”køen”. Piloterne vil nøje holde øje med deres brændstof beholdning og løbende vurdere om de ønsker at vente eller om de vil gå til en af deres alternative lufthavne.

Når man forsøger at undgå tordenvejret er det ofte for at tage hensyn til passager komforten og fordi man indenfor flyvning opererer med ekstremt store sikkerheds marginer.

Det materiale moderne fly er bygget af fungerer som et ”Faraday cage” – forstået således at skroget beskytter materiel, besætning og passagerer som måtte befinde sig på indersiden af skroget. Skroget er bygget til at kunne absorbere 250.000 ampere og et gennemsnits lyn har 32.000 ampere. Der ud over er flyet udstyret med static dischargers som virker som lynafledere – således at energien løber igennem disse dischargers i stedet for at ødelægge materiel.

 Static dischargers

Static dischargers (de lange tynde pinde) på en fly vinge..

Det lyder måske voldsomt og som et nær døds scenarie, når medierne rapporterer om at et fly må vende tilbage til landing efter at blive ramt af et lyn. Her er en ret god artikel omkring dette:

http://www.theguardian.com/world/shortcuts/2012/may/16/worried-lightning-striking-plane

Et fly der bliver ramt af et lyn efter start, vil formegentlig uden problemer kunne fortsætte til dets destination – men igen, grundet ekstrem højt sikkerheds niveau indenfor branchen er det standard procedure at man vender tilbage til landing for at jord personalet kan foretage en inspektion.

Her er et link fra fly producenten Boeing – hvor der bliver beskrevet hvorledes flyene er beskyttet, samt lidt om denne inspektion.

http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/2012_q4/4/

Så for at opsummere; Tordenvejr er i den grad noget vi som piloter forsøger at undgå og vi har udstyr ombord til at hjælpe os med at navigere udenom, samt god assistance fra andre kollegaer og ATC i området. Skulle det ske at vi ikke kan undgå et område med tordenvejr – så vil vi ofte forsøge at finde den mest bekvemme flyvehøjde overhovedet muligt.

Du beskriver at du oplevede at flyet i flere minutter efter lynnedslaget dalede nedad i lodret retning. Piloterne har formegentlig ønsket at ændre flyvehøjden og jeg er sikker på at dette har været en fuld kontrolleret manøvre – det hele er uden tvivl blevet gjort for at gøre det så ”behagelig som muligt” for jer.

For besætningen er turbulens tæt på ”hver dags kost”, men jeg er ked af at høre at du i den grad har haft en ubehagelig oplevelse og at det har begrænset din rejseaktivitet med fly. Din historie er en vigtig reminder til flyvende personel om at være super opmærksom på at sikre at vore passagerer bliver ordentligt informeret, når vi kommer ud for sådanne situationer.

Nu har jeg i mit svar fokuseret meget på torden og ikke så meget på turbulens. Det skyldes at vi allerede har et fint indlæg og svar omkring turbulens – som du kan læse her:

http://spoerg-piloten.dk/sikkerhed-og-flyvning/turbulens/

Jeg kan kun beklage på vegne af mine kollegaer i branchen, over den dårlige service du har været udsat for – hvis det er til nogen trøst overhovedet, så er jeg dog overbevist om at du ikke har været i livsfare.

Med hensyn til hvorledes du kommer videre herfra – så er jeg meget påpasselig med at anbefale ”standard løsninger” på hvordan man bearbejder fly angst. Selvom tanken måske er fjern lige nu – så tror jeg fast på at du nok skal komme på vingerne igen såfremt du valgte at bruge penge og tid på det rigtige forløb. Skulle du have mod på dette er jeg gerne behjælpelig.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top