skip to Main Content
Flyvning I Sahara Med Dansk Kvindelig Pilot

Flyvning i Sahara med dansk kvindelig pilot

Her følger en introduktion til en tur, hvor du kommer med på eventyr med Birgitte, en dansk kvindelig pilot.

Efter endt pilot uddannelse er der typisk uoverenstemmelse med det erfaringsniveau man står med og hvad luftfartsselskaberne forventer af erfaring. Det er derfor ikke unormalt, at man som nyuddannet pilot må søge job uden for Danmarks grænser.

Til at hjælpe nyuddannede piloter har vi etableret www.propilots.dk, her man kan få karriere rådgivning samt hjælp til at blive etableret.

På holdet har vi over 20 etablerede piloter, der alle har prøvet lidt af hvert og det er netop styrken ved holdet, at vi er meget alsidige. En af vores konsulenter; Birgitte har skrevet i alt 4 artikler omkring hendes tid som nyuddannet pilot. Det bliver til historier om flyvninger i Afrika og Mellemøsten.

Over de næste 4 fredage vil vi udgive Birgittes artikler.

Vi håber, at du vil nyde at læse med, når Birgitte fortæller om hendes eventyr. Vi håber samtidig at dette kan være inspiration for dig som drømmer om at blive pilot.

Vores holdning er at Birgitte er MEGA sej – men døm selv 😉

En beretning om min flyvning i Sahara

af: Birgitte Johansen

Aldrig har jeg set så meget sand… Det har simpelthen ingen ende! Men det er helt fantastisk smukt, og ret fascinerende, at se på. Jeg synes nu engang bare at der hører vand til på en stor strand som denne…

At flyve her er noget helt specielt; både på grund af folkefærdet, men naturligvis også pga. klimaet og naturen.

Screen Shot 2016-09-06 at 13.49.59

BE1900D – ZS-NAC

For at starte med klimaet – her er vanvittigt varmt! Jeg var klar over at det ville være hedt, men jeg havde alligevel ikke forestillet mig at temperaturerne kunne komme så højt op som de gør her i disse måneder. Da jeg landede i eftermiddags (8.august) oplyste kontrolleren os om at temp. var 57C. Det er svært at forestille sig hvor varmt 57C føles, men tænk på en bil der har stået i solen en hel dag, – og som du ikke kan komme ud af.

Desuden plages vi af nogle ret heftige sandstorme forår og efterår, der gør at de fleste flyvninger må udskydes til det er drevet over. Det er simpelthen ikke til at se noget som helst når stormen er over os, og da der sjældent er mere end en NDB på pladserne, kan vi ikke lande. Langt de fleste pladser er dog udelukkende VFR pladser, og ofte ret korte og i ringe stand.

Screen Shot 2016-09-06 at 13.50.07

Sådan ser hangaren ud efter en mild sandstorm – det gør det ikke nemt
for mekanikerne at arbejde når sandet kommer ind overalt.

Pladserne ejes af de forskellige olieselskaber, og vi flyver personale fra vores hovedbase (hvor flyvemaskinerne fra civilisationen lander) og ud til oliefelterne. Her er stort set alle nationaliteter, men naturligvis en overvejende del Algiere. Det er spændende at opleve deres kultur, der er så utroligt langt fra fx deres sprognaboer på den anden side af Middelhavet, til trods for den forholdsvis korte afstand.

Screen Shot 2016-09-06 at 13.50.16

En af lejrene. Til venstre anes landingsbanen, til højre i billedet en moske.

Noget der gør hver dag lidt mere spændende er ATC. De har ikke altid helt begreb om hvad de foretager sig, og en mindre ting som fx at to fly bliver sendt i holding 5000′ apart fordi de har ETA under et kvarter fra hinanden, kan godt drive piloterne her til vanvid! Desuden holder de af at oplyse om anden trafik vha. koordinater i stedet for radial og distance – hvorfor skal jeg ikke kunne svare på, men irriterende er det! Dertil kommer det, at de taler arabisk og fransk med de andre Algiere på radioen, hvilket alt andet lige gør situationsfornemmelsen lidt sværere for os andre.

Screen Shot 2016-09-06 at 13.50.26

Nomade på gennemrejse…

Mange har spurgt til, hvordan det er at være kvindelig pilot her, og så oven i købet fra DK. Heldigvis er Muhammed-krisen dog drevet over her, og jeg behøver ikke længere fortælle at jeg er svensker…

Screen Shot 2016-09-06 at 13.49.26

Lille, diskret pust af sand!

Dét at være kvinde her er egentligt helt fint; der er faktisk forskelsbehandling til min fordel. Groundhandlerne ordner alt for mig (inklusive at bære min taske!), og i de forskellige lejre får jeg bragt sodavand, videofilm og frugt på timebasis til mit værelse. Til stor misundelse hos min kaptajn.

Hver anden torsdag har vi grill-aften, hvor lokale bands kommer og spiller, synger og danser efter festmåltidet (bestående af kamel, hest, hund og andet luksuriøst kød tilberedt på grill).

Screen Shot 2016-09-06 at 13.50.40

Jeg er meget overrasket over at se så stor respekt kvindelige piloter høster her, både hos vores passagerer, men i særdeleshed også hos lufthavnspersonalet.

Screen Shot 2016-09-06 at 13.50.47

Sidder og nyder solnedgangen i sandkassen…

Det er helt klart en stor udfordring at flyve i Sahara, og utrolig lære- og udbytterigt.

Jeg kan kun sige at alt er blevet lettere siden Exupery fløj de selv samme strækninger for over 60 år siden; han havde blot blæsten, sandet og stjernerne. Nu har vi trods alt både GPS’en, autopiloten og de oplyste EFIS displays til at forsøde hverdagen…

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Birgitte Johansen

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top