skip to Main Content
Flystyrt Programmer På Discovery Har Ikke Just Hjulpet…Kan I Berolige Mig I Forhold Til Min Angst For Flyvning, Når Jeg Skal Ud At Flyve?

Flystyrt programmer på Discovery har ikke just hjulpet…Kan I berolige mig i forhold til min angst for flyvning, når jeg skal ud at flyve?

Q:Før i tiden har min frygt for at flyve været forbundet med selve flyet, altså om hvorvidt der ville ske noget med motorerne eller lignende, men nu er min frygt mere forbundet med piloterne. Altså deres evner og beslutninger. Frygten i forhold til piloterne er kommet efter jeg så et program om flystyrt på Discovery, hvor kaptajnen havde valgt at slå anti-icing fra under opstigningsfasen og da flyet var kommet op i 10.000 kilometers højde havde han slået det til igen. Det medførte at flyet begyndte at stalle og styrtede.

Efter jeg har læst mange spørgsmål og svar inde på Jeres side, så er min frygt i forbindelse med selve flyet så småt forsvundet, men den er desværre blevet erstatet af frygten for piloternes beslutninger og evner.

Kan I berolige mig i forhold til den frygt jeg har, for jeg føler virkelig at jeg lægger mit liv i pilotens hænder, når jeg skal ud at flyve.

A: Jeg vil selvfølgelig gerne forsøge at berolige dig, men det kan være meget forskelligt hvad der udløser angsten for at flyve og hvordan man reagerer. Den gode nyhed er, at man i mange tilfælde kan gå fra flyangst til flyglæde. Hvis glæde og fly i samme sætning er noget du har meget svært ved at forestille dig lige nu, så forstår jeg dig godt.

Overrodnet ser jeg to muligheder.

1) Selv-hjælps-muligheden til 269 DKK https://spoerg-piloten.dk/produkt/fra-flyangst-til-flyglaede-pakke/

2) Individuelt forløb muligheden, som typisk koster under 10.000 DKK https://propilots.dk/flyangst/

Den helt store forskel på de to muligheder (udover prisen) er, at selv-hjælps-muligheden fokuserer på hvordan du effektivt kan håndtere det ubehag du føler i forbindelse med flyvning og at det er en løsning du kan anvende, selv med få dage til afrejse.

Ved et individuelt forløb fokuseres der på helt at fjerne det ubehag du føler og du vil i noget højere grad end selv-hjælps-muligheden få værktøjer og forståelse til at kunne håndtere dine tanker og følelser. Alt skræddersyes til din situation og kalender, med der er typisk tale om 4- 5 møder over 2- 3 måneder.

Af din henvendelse kan jeg læse mig frem til, at indsamling af mere viden omkring flyvning er den vej du umiddelbart har valgt til at forbedre dit forhold til at flyve. Denne måde er meget klassisk og det du oplever nu, med at din angst har skiftet område, kan jeg godt forstå, såfremt du finder lidt frustrerende.

Selvom flystyrt-programmer er baseret på virkelige hændelser, går der i mine øjne, hurtigt lidt Holywood i det for produktionsteamet. Der hersker i luftfartsbranchen en “safety culture” som betyder, at der tit efter en major hændelse (f.eks styrt) går et kæmpe maskineri i gang med fokus på at forhindre at noget lignende gentages. Der er selvfølgelig haverikommisionen, men efter dennes rapport vil branchen som helhed foretage ændringer. Det kan f.eks. være i form af at en flyproducent ændrer på design af et system, luftfartsselskaber der ændrer i deres måde at træne personale og/ eller lovændringer fra luftfartsmyndighederne. Mig bekendt udelades dette efterspil, altså hvilke ændringer der foretages i branchen efter en major hændelse (f.eks. styrt) af de fleste flystyrt-programmer, og udelades dette kan jeg godt forstå at man som seer bliver nervøs – for hvorfor kan samme ting ikke ske igen?
Nu er det sjældent således at flyangst, efter min erfaring, helt kan fjernes blot ved ekstra viden, som f.eks. at man præsenteres med statistikker der viser hvor sikkert det er at flyve i forhold til andre transportformer. Flysangst set fra et neuropsykologisk og fysisk perspektiv kan være interessant læsning, blandt andet kan det være værd at søge på MacLean og kommunikation mellem det autonome nervesystem og resten af centralnervesystemet… men de fleste vil nok hurtigt føle sig lidt tabt, så jeg vil prøve at holde det lidt mere håndgribeligt og praktisk. Når du befinder dig i et fly, vil du måske føle tab af kontrol og et naturligt resultat af dette er, at kroppen reagerer med stresssymptomer. I mild form kan der være tale om svedige håndflader, øget vejrtrækning og hjerterytme etc. I lidt stærkere form har vi ukontrollerbar gråd og panisk angst med lysten til at flygte. Ved effektiv brug af mentaltræning/ afspændingsøvelser kan du bringe kroppen i en afslappet tilstand. Den klare fordel ved at kunne bringe sig i en afslappet tilstand er, at din evne til at bruge din fornuft og rationalitet er intakt. Det vil sikkert langt fra være således, at du føler at flyvning er verdens fedeste ting at foretage dig, for uden at man har arbejdet med de bagvedliggende årsager til angsten, så vil følelserne stadig kunne opstå. Med mentaltræning/ afspændingsøvelser kan du opnå en balance, hvor du kan håndtere din flyangst, dvs. du kan håndtere følelserne når/ hvis de opstår og holde dit stressniveu nede. Derved kan du stadig sætte dig op i en flyver, når du f.eks. skal på ferie eller forretningsrejse… og ikke ligge søvnløs i dagene optil afrejse.
I forhold til dit nævnte scenarie hvor piloten laver en menneskelig fejl ved ikke at anvende anti-ice systemet korrekt. Vil der, efter min mening, være mange tidlige indikationer som vil minde piloten om at benytte anti-ice systemerne (korrekt). Vi skal ud i grov forsømmelse af sine pligter som pilot, før at det kan udvikle sig til en situation hvor en landing bliver nødvendig og vi skal virkelig ud i ekstremer, før at jeg kan forestille mig et styrt som resultat. Is er selvfølgelig noget vi som piloter skal være opmærksomme på, men flyproducenterne gør også meget for at hjælpe os. F.eks. på B787 (dreamliner) er operationen af anti-ice automatisk. Dvs. flyet har sensorer der afgør om det befinder sig i icing-conditions og der er en række systemer der desuden forhindrer flyet i at komme i et low speed regime (stall).
Helt generelt vil der på moderne fly være op til flere backup-systemer for de vigtigste systemer og selv med en enkelt fejl vil flyet ikke være tvunget til lande på nærmeste lufthavn. Om man kan fortsætte til destinationen eller om man foretager en landing på en strategisk udvalgt lufthavn (måske udvalgt ud fra perspektivet om hvor man har egne fly-mekanikere, hotel og videre rejse for passagerer etc.)… er en beslutning dine piloter vil tage udfra en analyse af fejlen og ofte også kommunikation med flyselskabets operations afdeling, hvis det er en mulighed at komme i kontakt med den afdeling (f.eks. via SAT-COM). Som man måske kender det fra moderne biler, så har de fleste fly selv-diagnosticering, hvorved at piloten vejledes i hvilke checklister, der skal udføres samt hvordan flyet påvirkes af denne degradering. Ligeledes vil piloten have adgang til manualer og opslagsværker, hvor yderligere information kan indhentes. Mange fly har desuden udstyr ombord, der gør det muligt at komme i direkte kontakt med f.eks. en mekaniker på jorden… igen tager vi B787 vil flyselskabernes mekanikerne (samt Boeing) hele tiden have live-updates på flyets systemer – så mange gange vil det være flyselskabets mekanikerne, der når at kontakte piloterne først.
Igen må jeg understrege at selv med op til flere systemer der fejler, så vil vi som piloter kunne foretage en sikker landing på en lufthavn. Menneskelige fejl er desværre stadig en af de helt store årsager til styrt, men der gøres utrolig meget i branchen for at minimere menneskelige fejl igennem træning, faste procedurer, automatiske systemer, checklister mm.
Der findes mig bekendt ikke mange brancher, der løbende tester personalet i samme høje grad som luftfartsbranchen. F.eks. bliver jeg som pilot hver 6. måned testet i simulator. Her skal jeg overfor min arbejdsgiver (og myndighederne) demonstrere at jeg kan håndtere en række nødsituationer sikkert. Udover selve check/ test elementet, er der ofte indlagt et træningsmodul på foranledning af enten myndighederne eller flyselskabets træningsafdeling. F.eks. kunne det være at man på baggrund af en major event har udviklet nye procedurer/ teknikker, for at øge sikkerheden i branchen – disse vil jeg så gennemgå/ blive trænet i ved brug af simulator.
Generelt vil jeg mene at niveauet af træning er højt over hele branchen, men der kan være forskel (selskab til selskab) på hvordan træningen udføres. Man skulle måske tro at lavprisselskaberne ville spare på træningen, men det er ikke mit indtryk at der er en sammenhæng mellem lavprisselskaberne og lavt træningsniveau. Såfremt man kunne bevise at low cost er ensbetydende med low safety eller at det er “dårlige piloter” der flyver for lavprisselskaberne, ja så har den del af branchen nok en meget stor udfordring i forhold til at bevare sin eksistensberettigelse. Der findes en “sort liste” over flyselskaber som ikke opfylder de krav, der er fastlagt af de europæiske luftfartsmyndigheder og konsekvensen heraf er, at disse selskaber har flyveforbud indenfor Europa. Oversigten findes her:https://ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban_en
Din bedste garanti jeg kan give dig, i mine øjne, er at dem der arbejder i branchen også har familier og venner mm at de gerne vil se igen. Vi er ikke ude på at udsætte os selv, vore kollegaer eller passagerer for fare. Den oplysning er dog en besked til dit “rationelle system”, som igen, såfremt du ikke har værktøjerne til at styre dit stressniveau kan sættes ud af spil, når du er ombord på flyet eller du i dagene optil afrejse har svært ved at finde ro.
Jeg håber, at du er blevet lidt beroliget og skulle du, eller andre der læser dette svar, have yderligere spørgsmål til selv-hjælps muligheden https://spoerg-piloten.dk/produkt/fra-flyangst-til-flyglaede-pakke/ eller individuelle forløb https://propilots.dk/flyangst/ , så skriv til os eller ring på 53 52 77 00.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top