skip to Main Content

Nødlanding på vand

Q: Jeg tænkte på, eller er nervøs for, at hvis man styrter i et fly henover vand – og der bliver nødlandet på vandet – kan man så risikere, at flyet synker og man drukner? 
Det må være virkelig klaustrofobisk, at være inde i flyet under vand- og så ikke kunne komme ud!
Ved det sidste malaysiske flystyrt hørte jeg, at de fandt lig, som holdte hinanden i hånden – flydende i vandet. hvodan kan det lade sig gøre? 
Jeg har fløjet før – men scenariet om, at jeg skal drukne, indespærret i et fly, med mine børn ved min side er bare for meget. Men kan det overhovedet lade sig gøre?
På forhånd mange tak for svar.

A: Det er jo desværre et meget ømt emne du omtaler og spørger til. Der er rigtig mange, som går og er nervøse for at flyve, grundet alle de ting man hører. Nu nævner du det særlige eksempel med at nødlande på vand – jeg vil her skynde mig at sige, at det jo selvfølgelig ikke er ønskeligt, men at man altså sagtens kan komme godt fra det! Her tænker jeg i særdeleshed på flyet som landede i Hudson floden i New York, hvor samtlige ombord blev reddet. Hvis ikke du har set videoer om dette, kan du med fordel søge efter sådanne på youtube, da de viser, at flyet netop flyder på vandet og ikke som sådan bare synker. Der er rigtig meget luft i et flyskrog, som holder flyet flydende og derfor muliggør en evakuering. På Hudson floden endte rigtig mange af passagererne med at stå på vingerne og vente på at blive sejlet i land.

Netop det med at mange af passagererne stod på vingerne, skyldes tildels at nødudgangene er placeret ovenpå vingerne. Dette gør jo, at man vil kunne komme ud af disse nødudgange, hvis de andre “normale” skulle være spærret – af f.eks. vandtryk udefra. Herudover skal der tilføjes, at der er regler for, hvor langt fly må flyve fra land i tilfælde af tekniske problemer som f.eks. motorfejl. Det scenarie du omtaler er derfor i mine øjne ekstremt usandsynligt kombineret med hvor sjældent det sker, at et fly skal nødlande og at det så endda samtidig skal ske på vand.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top