skip to Main Content

Flyet daler kort efter take off

Q: Hej
Jeg er en ung dreng, som havde en masse angst for flyvning, men efter at have læst samtlige svar på diverse spørgsmål, har angsten forladt sig og jeg har fået svar på talrige spørgsmål.
Dog er der noget, jeg mangler at få opklaret: Hver gang når jeg rejser, så efter ca 40-50 sekunder, når man har lettet, så føles det som at flyet falder ned. Er det fordi den skal sænke højden en smule eller hvordan?
Og andet spørgsmål: Hvad nu hvis motorene gik ud lige efter take-off (altså 300-450 meter oppe i luften) – hvad ville der så ske?
Tak på forhånd

A: Det lyder rigtig godt, at du er kommet af med din angst for at flyve, det er jeg glad for.

Det jeg tror du kan mærke er, at i ca 500 meters højde, så går man fra take off thrust til climb thrust, dvs man reducerer motorydelsen en smule. Dette gøres for at skåne motororene og forlænge deres levetid. Denne ændring kan godt føles som om at flyveren synker en smule.

Hvis begge (alle) motorerne går ud i så lav en højde har man ikke mange muligheder. Man vil så hurtigt som muligt finde et egnet sted at lande. Det er ikke muligt at dreje 180 grader og vende tilbage, da man taber en del højde ved at dreje. Derfor vil man lede efter et sted foran flyet, som ikke kræver de store manøvreringer. Samtidig med dette vil man forsøge at genstarte motorerne.
Nu er det noget som jeg næsten med 100% kan udelukke da turbine motorer i dag er fantastisk stabile. Så hvis alle motorer går ud så må der være tale om en udefra kommende faktor.
Dette kunne feks være fugle. Her er et link til et indslag på TV2 Nord som handler om fugle omkring Ålborg lufthavn. Jakob her fra Spørg Piloten giver et par svar på spørgsmål om birdstrikes.

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top