skip to Main Content
Får Man Den Værste Turbulens På Bagerste Række? Er Det Mindre Ubehageligt Foran?

Får man den værste turbulens på bagerste række? Er det mindre ubehageligt foran?

Q: Jeg er netop vendt hjem med SAS (naturligvis) fra Tyrkiet og piloten nævnte, at vi havde rimeligt flyvevejr, dvs. minimal turbulens. Dette var desværre for mig ikke tilfældet grundet relativt meget turbulens fra min bagerste række i flyet, en Airbus 320. En bekendt fortæller mig nu, at den bagerste række er den mest udsatte med hensyn til turbolens, hvilket jeg håber at I vil be- eller afkræfte, således at jeg fremover vil tage hensyn til dette forhold under længere flyrejser.

Screen Shot 2016-08-20 at 10.25.26

A: Efter min erfaring at dømme, så har din bekendte ret. Hvor stor forskellen er, afhænger dog efter min mening af flytype. På flytyper som A319, A320 og B737 – altså de typer vi typisk oplever på de korte ruter i Europa, oplever jeg en rimelig stor forskel. På lidt større fly, som flyver de lange ruter, oplever jeg dog forskellen endnu større, hvis der endelig er kraftig turbulens. Generelt er min opfattelse dog, at de større maskiner er lidt mere stabile end de små. Udover at turbulens mærkes lidt mindre foran, så vil der også på de fleste flytyper være lidt mindre støj helt fremme i kabinen. Nu nævner du, at du fløj med SAS og her kan det jo være forbundet med en stor udgift at sidde HELT fremme i kabinen 😉 Nu er det ikke min hensigt at starte en debat om det er værd at betale for first, business class, economy plus og economy og hvad de forskellige klasser nu ellers hedder hos de forskellige selskaber. Generelt vil jeg blot bidrage med oplysningen om, at det giver god mening at sidde så langt fremme som pengepungen rækker. På de fleste fly er der også fordele ved en plads forrest i kabinen, når man boarder og når man skal af. Når man boarder flyet (som en af de første) er der generelt bedre friplads til ens bagage og man slipper for den til tider lidt bøvlede vej ned igennem flyet. Når man skal af igen, oplever de forreste i flyet som regel også lidt mindre ventetid – så de er hurtigere på vej på ferie, til møde eller på vej hjem efter en rejse… altså hvis vi ikke allesammen mødes ved bagagebåndet.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment
  1. Kære piloter.!
    Jeg har aldrig været vild med at flyve.! Jeg har en autisme diagnose og derfor er jeg bange for rigtig mange ting. Bla. Jeg vil hellere styre på land end i vand.! Jeg ved egentlig ikke hvorfor, men da jeg rejste til USA med min familie i sommeren 2015, var jeg fuldstændig rædselsslagen, da vi fløj over Atlanterhavet.! Er så vandvittig bange for at flyet styrter og vi lander midt i landet.! Desuden har jeg set en film, hvor folk bare beder passagerne om at hoppe ned i det kolde vand.! Kan det ske i virkeligheden, eller kommer alle på denne rutsjebane.? Jeg er panikslagen og græd hele turen fra Aalborg til Amsterdam. Jeg drev mine forældre til vandvid da vi fløj fra Amsterdam til Detroit, da jeg blev ved med at spørge “Styrter vi nu”.? Turen fra Detroit til Lad Vegas gik bedre, da jeg sov.! Jeg bliver så træt, at at være så panikslagen.! Det er faktisk så slemt, at jeg hat besluttet at jeg ikke længere vil med på ferier i udlandet. Ikke så meget fordi jeg er 17 år, for jeg syntes aldrig man bliver for gammel.! Men fordi jeg gerne vil have en almindelig hverdag og weekend og ikke alt for mange forandringer.! Men allermest fordi jeg er så panikslagen for at flyve.! Jeg bliver vred og ryster og ofte græder jeg også.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top