skip to Main Content

Er jeg blevet for gammel til at blive pilot?

Q: Tak for en rigtig fin blog, som jeg har kigget igennem de seneste dage.
Jeg overvejer stærkt at arbejde videre med tanken om at tage en pilotuddannelse. Jeg er 28 år nu, og der vil sikkert gå et par år før jeg vil kunne komme i gang, ifht. at få sparet sammen først.
Hvordan ser flyselskaberne på ansøgeres alder? Vil de helst have folk der er blevet færdige med uddannelsen som 22-årige, eller er det også muligt hvis man er kommet op i midten af 30’erne?

A: Det er forskelligt fra selskab til selskab, hvad kravet er for at blive ansat med hensyn til alder. Der er mange firmaer, som er ligeglade, men der er også selskaber som f.eks. Lufthansa, der har en aldersbegrænsning for at starte, så vidt jeg husker 29 år, hvis du kommer med flyveerfaring i bagagen. I flyvebranchen er det som i mange andre brancher – flyselskaberne vil gerne have en ung pilot med flere tusind timers erfaring. Noget der som regel ikke er meget sammenhæng i.
Det er klart, at hvis man begynder på uddannelsen, når man er i starten af tyverne, så har man mere tid til at finde sig et job, når man er færdig. Starter du først som tredive-årig, skal du helst have fingrene i et job, lige når du er færdig med uddannelsen, for ellers kan det rent økonomisk ikke svare sig for dig. Du skal nemlig regne med at bruge 10-15 år med at betale dit lån tilbage. Du kan heller ikke spare hele beløbet sammen før du går i gang. Hvis du tjener nok til at kunne spare 650.000 kr sammen på et par år, så ville jeg i dit tilfælde beholde dit nuværende job, da det så må være ekstremt godt betalt.
Det er klart noget, som du skal overveje ganske nøje, da det ikke er en sikker branche du overvejer at engagere dig med. Du kunne eventuelt også vælge den model, hvor du først tager et PPL ved siden af dit nuværende arbejde, og derefter ser om det er noget som du kunne forestille dig at smide en lille million efter. Der skal som sagt et ordentligt job til for at kunne betale dit lån tilbage igen. Men du har så en fordel som en i starten af tyverne ikke har – du har en anden uddannelse og jobmulighed at falde tilbage på, hvis det ikke lykkes at finde job som pilot.


Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top