skip to Main Content

Er der nogle ting et passagerfly skal have i forhold til sikkerheden for at det må flyve?

Q: Er der nogle ting et passagerfly skal have i forhold til sikkerheden for at det må flyve?
A: Tak for dit spørgsmål til spørg piloten – som jeg her vil forsøge at svare på.
Dit spørgsmål er rimelig bredt og jeg kan umiddelbart ikke gætte mig til om du mener design af et “nyt passagerfly” eller i forhold til et allerede godkendt passagerfly eller om du tænker sikkerhed i forhold til terrorisme. I mit svar har jeg begrænset mig til de Europæiske regler.
Hvis vi starter med det første; design af et nyt passagerfly. EASA (European Aviation Safety Agency) fastsætter regelsættet og du kan få et indtryk af omfanget ved at besøge EASA’s hjemmeside her: https://www.easa.europa.eu/easa-and-you/aircraft-products/aircraft-certification

Den anden situation; et allerede godkendt passagerfly. Et sådant har allerede opnået et certifikat, hvilket det kun har såfremt alle regelsæt er opfyldt. For at holde certifikatet (for flyet) gyldigt kræves det at flyet følger en “maintenance procedure/ schedule”. Fly producenten vil have beskrevet i detaljer, hvad der skal checkes og hvor hyppigt. Alle der er involveret (engineers feks) i sådanne checks – er naturligvis uddannet og bliver løbende “testet/ checket”. De fleste fly bliver gennemgår et mindre check dagligt af både engineers og piloter og de større checks, involverer at flyet bliver skilt ad (og naturligvis samlet igen efterfølgende) i en hangar.
Flyet har en MEL (minimum equipment list), hvis du googler Aircraft MEL – vil du kunne få et par eksempler frem hvorledes disse kan se ud. Princippet med en MEL er, at give engineers samt piloter guidance om hvornår er flyet er luftdygtigt. Hvis flyet må flyve med udstyr der ikke fungerer, er der ofte en deadline på hvornår udstyret skal være i orden igen. Såfremt et fly ikke opfylder kravene er det AOG (aircraft on ground), hvilket betyder at det har flyveforbud indtil fejlene er rettet. Eksempler på udstyr som måske ikke påvirker flyets luftdygtighed kunne være – et toilet der var blokeret (såfremt der er andre fungerende toiletter ombord), et passagersæde hvor bordet ikke kan klappes ned eller en mindre defekt i et teknisksystem, hvor der er flere (fungerende) backup-systemer.
Sikkerhedsmæssigt i forhold til terrorisme, er vi i branchen pålagt tavshedspligt i forhold til procedurerne for, hvordan vi sikrer at et luftfartøj ikke har “pakker” etc. vi ikke burde have med ombord. Jeg kan dog berolige dig med (og andre der læser dette indlæg) at der er omfattende procedurer for både jordpersonale og besætning.
Jeg håber dette svarede på dit spørgsmål, du skal være velkommen til at skrive igen!
Såfremt du har en generel interesse i flyvning, kan jeg anbefale vores nye kompendium “introduktion til luftfartsbranchen”, det kan købes og downloades på vores hjemmeside www.spoerg-piloten.dk for DKK 59. Det er egentlig skrevet til pilot-aspiranter, men vi har erfaret at mange luftfarts-entusiaster elsker det faktum at vi stiller døren ind til flight deck lidt på klem og fortæller åbent omkring branchen og vort job som piloter- så der skulle være et par timers go’ luftfarts læsning her 😉
Du kan iøvrigt følge os på facebook, instagram og twitter – og skriv endelig til os såfremt du har forslag til forbedringer af konceptet.
På vegne af:
samt med venlig hilsen
Søren 

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top