skip to Main Content

En konkurrence på vingerne?

Q: Hej.
Jeg har netop læst en artikel, hvor et britisk Boeing 777-200 satte rekord med en hastighed på 1198 km/t. Dagen efter blev rekorden slået af Airbus A330 med 1255,6 km/t.

Jeg har altid været bange for at flyve og disse slags rekorder sætter mig længere tilbage i forsøget på at komme mig over min flyskræk.
Hvorfor i alverden foretager man rekorder af den slags? Pludselig handler det om hvem, der kan flyve hurtigst med 200 mennesker ombord og selvom de med høj hastighed kommer noget hurtigere frem, så er det jo ikke særlig rart for dem med flyskræk, at piloterne konkurrerer på vingerne?
Jeg har aldrig nogensinde læst noget lignende. Flyvemaskine skulle være det mest sikre transportmiddel – men nu, hvor rekorderne begynder at få medieomtale, bliver nogle piloter jo med garanti hysteriske og vil slå den næste rekord.
Kan I forklare hvad i alverden der pludselig sker? Selvfølgelig kan flyet klare de 1255 km/t, men når der er tale om en konkurrence-rekord, så presses flyvemaskinerne jo endnu mere til næste gang. Jeg tør bestemt ikke flyve ud af landet til sommer efter at have læst dette.

I forvejen lider jeg af flyskræk og kan ikke klare følelsen af at lette. Jeg er bestemt ikke blevet mindre skrækslagen nu.

A: Hej!
Jeg kan godt forstå at det lyder på dig som om at piloterne nu tager racerhandskerne med på arbejde for at slå hinandens hastighedsrekorder. Men jeg kan berolige dig med, at sådan hænger det på ingen måde sammen!
Flyet flyver nemlig ikke hurtigere fordi piloten har skubbet håndtagene så langt frem som muligt, håndtagene står nemlig ens hver eneste dag, men hastighederne er meget forskellige.
Det hænger sammen på den måde, at man sætter håndtagene til en type specificeret ydelse, for eksempel 80% af motorens maksimale ydeevne. Det der så gør at man får forskellige hastigheder, er på grund af højde vindene.

En tur fra Billund til Bruxelles hvor flyveren har medvind flyves på 1 time, men skal flyveren retur til Billund i modvinden tager turen pludselig 2 timer.
Lad os sige at der 600km mellem Billund og Bruxelles. Flyet flyver altså med 600km/t på vej ned på grund af medvinden, men flyver kun 300km/t på vej hjem, altså dobbelt så langsomt! De før omtalte håndtag i cockpittet er sat på præcis samme måde begge veje.

Så de høje hastigheder du hører om er altså ikke skabt på baggrund af flyvende fartdjævle, men simpelthen bare fordi at flyene har haft en særdeles gunstig medvind.

Hvis du kunne tænke dig at komme din flyangst til livs, vil jeg anbefale dig at tage et kig på vores søsterside propilots.dk der har kurser rettet mod flyangst.

Med venlig hilsen,
Peter Lysgaard Jensen

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top