skip to Main Content

Drømmer om at blive pilot

Cirrus SR20

Q: He,j jeg går med en drøm om at blive pilot, så jeg har et par spørgsmål.

1) Når i piloter starter et fly på “Parkerings plads” til take off, Har i så en checkliste til alt hvad der skal gøre klar af ting, eller kan i noget at det i hovedet og nogen på checkliste?

2) Er det meget svært at komme ind på de forskellige flyve skoler, der er jo flere forskellige certifikater (PPL,CPL,) kan ikke lige huske flere.

3) Nu ved jeg ikke hvor længe du har fløjet men føler du at det har været det rigtige valg at blive pilot?

4) De karakterer man skal have for at komme ind på skolerne er det 7 eller 10 måske 12? I Matematik Engelsk og fysik.

5) Er det en god ide at have en gymnasial uddannelse?

A: Tak for dine spørgsmål. Jeg skal gøre hvad jeg kan for at give dig et så nuanceret og neutralt svar som muligt. Du vil kunne finde mange tidligere indlæg her på siden helt gratis omkring at blive pilot. Er du seriøs, vil jeg dog anbefale www.propilots.dk – et søstersite til spoerg-piloten.

1) Fra piloterne kommer ind i flyet, til takeoff anvender vi en kombination af procedurer som vi skal huske udenad og så checklister. De forskellige checklister, sikrer at vi har husket alle vigtige emner. Der hvor jeg arbejder er vi igennem fire checklister før vi når til takeoff.

2) Om det er svært at komme ind på en flyveskole kommer an på hvilken skole der er tale om. Medical skal man have på plads alle steder – det vil sige, du skal helbredsmæssigt leve op til kravene for at få en Class One Medical. Selv den dag du får dit licens er det kun gyldigt såfremt du samtidig har en medical. Når man er ung, er medical checket årligt – senere hen i din karriere vil du opleve at du skal til check hver 6. måned. Mange vil måske frygte den slags, men jeg anser det faktisk som værende en fordel at jeg bliver ”set efter” – så kan man måske fange nogle ting i opløbet. På mange skoler vil det nok mere handle om du møder op og kan finansiere uddannelsen og de online test der findes ”check om du kan blive pilot” vil jeg være meget varsom med at basere min beslutning på. Som jeg nævnte tidligere, vil jeg klart råde alle der overvejer branchen at søge uvildig rådgivning – f.eks. via vor søstersite www.propilots.dk. Problemet er at flyveskolerne ofte er private virksomheder og at lade dem stå for at fortælle om branchen og hvorfor du skal vælge at blive pilot hos dem – kan alle vel godt se det vanskelige i. En velbevaret hemmelighed er f.eks. at der findes to skoler i Skandinavien som er statsstøttede – dvs. hvor du stort set får uddannelsen betalt – se det vil skolerne i f.eks. DK jo sjældent informere omkring 🙂 Det er godt nok ret svært at komme ind og kræver grundig forberedelse – alt sammen noget at teamet på www.propilots.dk kan informere om – men vi vil samtidig sørge for at du er med på hvad branchen tilbyder i forhold til muligheder. Der er mange der spekulerer i om militæret mon var en nem (og ligeledes gratis) vej til at blive civil pilot. Militæret betaler jo for dit certifikat? Det er desværre ikke helt rigtigt. For det første er der intet ved at blive pilot i militæret som er ”nemt”. Efter 16 år i militæret (den typiske kontrakt) skal man stadig ud og ofre en del penge på at stå klar med civile certifikater. Branchen (den civile) er efter min mening ikke hungrende efter militære piloter på samme måde som tidligere. Lave start lønninger og forventning om selv betalt typerating, gør det også ekstra svært. Mit råd er derfor at man kun skal søge i militæret hvis det er militær pilot man vil være!

Hvad der er den bedste flyveskole afhænger i høj grad af hvad ens karriere planer er – der er nemlig STOR forskel på hvilke muligheder man har alt efter hvilken skole man vælger. Problemet for mange vil naturligvis være at deres kendskab til branchen er marginalt – så det med at beslutte hvilken del af branchen man ønsker at arbejde i er måske svært.  Mange tror f.eks. at medical må være det første skridt for ens karriere plan, for man må da undersøge om man kan blive pilot først rent helbredsmæssigt??? Jeg er delvis enig, men har man normalt syn/ hørelse samt i øvrigt et “normalt” helbred – vil jeg foreslå en anden rækkefølge. En initial Medical Class One undersøgelse koster i DK nemt 10.000 DKK og kan ikke bruges til ret meget såfremt du ender med f.eks. ikke at kunne få bevilling til et lån eller du springer fra “projekt pilot” af andre årsager. Selv hvis man har finansiering på plads og ens beslutning om at man VIL være pilot er solid som Bornholmsk granit, så kan det give god mening at vente med at tage en medical undersøgelse. Vælger man f.eks. at tage uddannelsen i udlandet, så er det ofte således at ens medical skal være udstedt fra det land der udsteder sit certifikat. Man kan overflytte medical fra land til land, men det tager tid og kan koste gebyrer. Endeligt så kan der være stor forskel i hvad prisen er for en ”initial class one medical” – og ikke overraskende er Danmark ikke det billigste land – der kan være adskillige tusinde kroners forskel (for samme undersøgelse). Dette ville man jo som pilot aspirant og ny i branchen, sikkert ikke have tænkt på – dette råd fik du helt gratis – men der er mange flere af slagsen… Mit gratis råd var blot for at bevise at udgiften til et par timers rådgivning (info du IKKE får på en flyveskoles infomøde) kan være sparet på ganske kort tid med den rigtige rådgivning. Der ud over vil det formegentlig skabe en ro for både dig samt familie at der bliver lagt en gennemtænkt plan for din karriere (du bestemmer retningen naturligvis) – eller måske et velovervejet forløb, der gør at du med god samvittighed kan sige ”jeg overvejede branchen”, men har indset at mine forventninger ikke var realistiske… dette kan have sparet dig for at bruge måske over 1.000.000 DKK, som ofte er det vi ser piloter må bruge før de er “etableret” i branchen. Vi ser/ møder desværre alt for mange der havner i den situation at de er “låst” i branchen med urealistiske forventninger og vort samarbejde med Undervisningsministeriet/ www.ug.dk handler netop om at informere objektivt omkring branchen – således at du 1) Træffer dine beslutninger på et informeret grundlag 2) At vi hjælper dig med at opnå dine mål. Sorry – det blev lidt langt og at det måske lød som reklame for vores søster site – det var ikke ment således, det er bare for at understrege at det er UTROLIG vigtigt at ens forventninger til branchen er realistiske og at man får lagt en plan og overvejet mulighederne, INDEN man starter i branchen! Det giver god mening allerede at starte med forberedelser fra man er omkring 16- 17 år… men er drømmen kun opstået fornylig, eller er det måske en gammel drøm og er du tæt på 40 år – så giver det bestemt stadig mening at søge rådgivning.

3)  Jeg vil sige ærligt at jeg virkelig holder af mit job. Det har dog også haft en pris, både økonomisk og på familie kontoen. Der er mange fordele ved jobbet, men mindst ligeså mange ulemper. Hvis du drømmer om et normalt, stabilt familie liv, så ville jeg nok finde på noget andet. Ikke sagt du ikke kan få det, men vejen derhen er lang. Har jeg fortrudt? Nej, men det skyldes nok at de hårde år er bag mig og ligesom soldatertidens strabadser bliver sjovere med årene, var det ikke helt så morsomt da man sad i det.

4) Det varierer fra skole til skole hvilke adgangskrav der er og skolernes optagelsesprøver varierer som nat og dag … Generelt er det dog således at de skoler som har aftaler med luftfartsselskaber eller hvor der foreligger specielle forhold (som f.eks. at de er statsfinansieret) så kan de tillade sig at køre strikse prøver. Jeg vil nødig lyde som en hakkende plade – men igen vil jeg på det kraftigste anbefale individuel rådgivning.

5) En gymnasial uddannelse er altid god, men er ikke et adgangskrav – og der er mig bekendt INGEN skoler hvor du behøver at være en Niels Bohr klon for at kunne komme ind. Man vægter mange andre kvaliteter end blot faglig dygtighed i engelsk, fysik og engelsk. Samarbejdsevner, modenhed og simultankapacitet er måske endnu vigtigere.

Jeg håber ovenstående har givet dig de svar du søgte og ønsker dig alt mulig held og lykke med hvad end du måtte vælge.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top