skip to Main Content

Drøm om at blive SAS pilot…

Q: Hej jeg er 11 år og jeg vil helt vildt gerne være SAS Pilot.

Hvor høj må man være som SAS pilot max?

Hvor meget tjener man om året som SAS pilot?

Hvor meget koster det at få en uddannelse som SAS pilot?

Hvor gammel skal man være som SAS pilot?

Hvor lang tid tager hele SAS pilot uddannelsen?

INFO:

Siden 1 januar i år har vi med stor succes, rådgivet både pilot aspiranter og nyuddannede piloter via Firmaet Pro Pilots IVS, CVR nr 35545948 . Vi er i skrivende stund i fuld gang med at oprette en dedikeret side til vores rådgivning; www.propilots.dk . Spørg piloten vil naturligvis fortsætte – men alt hvad der har “kommerciel” karakter (rådgivning, flyangst kurser, foredrag mm) vil i fremtiden være at finde på www.propilots.dk.

A: Dette besvarer mange af dine spørgsmål:

http://www.flysas.com/en/SAS-Pilot/Qualifications/

http://www.flysas.com/en/SAS-Pilot/Salary–benefits/

Maks lønnen fremgår dog ikke så vidt jeg kan se – men hvis man skal tro på tallene, der har været fremme i medierne, så er maksimum månedslønn som kaptajn ca. 90.000 (et bud er med 20+ års erfaring)- hvilket måske lidt overraskende ikke længere placerer SAS højt listen af de bedst betalende selskaber i Europa. Uden at have kendskab til lønskalaen i SAS, så er det normalt således at der er en lønskala for styrmænd og en for kaptajner og der gives ikke nogen garanti for hvor mange år der går før at man bliver kaptajn. Det kan derfor være ret svært at regne sig frem til en “livsløn”. Der ud over kan der i nogen tilfælde være tale om forskellig løn alt efter hvad man flyver. F.eks. kunne det være at maksimum lønnen på CRJ i SAS f.eks. lå omkring 35.000 for en styrmand. Nu skal det ikke gå op i løn, og jeg har stor respekt for SAS og dette er ikke ment som et angreb på de forhold som SAS tilbyder pt. Jeg giver denne information til dem der overvejer branchen og jeg anser i høj grad SAS som en fortræffelig arbejdsplads. Desværre (for mig) har jeg, selvom jeg blot er 35, været etableret pilot for længe i samme gode selskab i UK og SAS startløn svarer til under 1/2 af det jeg har opnået efter 7 år hos min nuværende arbejdsgiver og jeg er vel og mærke fortsat “kun” styrmand. Da man som udgangspunkt ikke bevarer sin “grad” når man skifter selskab, så betyder det f.eks. også at dem der har opnået status som kaptajn i f.eks. et lavprisselskab (med nuværende månedsløn på måske 6- 70.000 dk) – ja så skal de tilbage i styrmandssædet på første løntrin i SAS. Det er ikke SAS der er “besværlige”, denne praksis er ens for mange af de store selskaber i Europa og det er først hvis det virkelig brænder på – at selskaberne søger efter “direct entry captains”. Det er dette der gør at mange piloter taler om “gyldne håndjern” – og det er vel ikke så mærkeligt at forstå at det kan være svært at sige ja til et job i SAS på den baggrund.

For en hel ny pilot må det dog være et drømme scenarie at få job i SAS – alene bare det at skulle slippe for den pendling som mange etablerede piloter (der ønsker at have deres familie i DK) ender ud i, er meget værd både for pengepung og for ægteskabs statistikken. Dog er der stadigvæk (i forhold til de uddannelsesmæssige udgifter man har i dag) ikke rigtig sammenhæng i økonomien. Såfremt at man som resten af ens gymnasie venner, gerne vil have Volvo, villa og vovse inden man er 35 – ja, så får man sig ofte lidt af en overraskelse. Tallene hænger ganske ikke sammen! Inden nogen får den idé at mene at 35.000 er en god løn – så husk lige på at det måske er efter 5 års ansættelse og at man har en betragtelig gæld (1.000.000 – der ofte skal afdrages over 10 år med variabel rente på måske 5- 6%) der også lige skal betales af… samtidig har man ofte store vanskeligheder i forhold til at opnå yderligere lån til familie slæden, andelslejligheden osv… Jeg nævner det blot lige, således at man ikke straks forbinder et pilot job i SAS med Rolex, ferier på Mauritius og sportsvogn.

Til sammenligning med “pakken” som SAS tilbyder, så lokker selskaberne i Mellemøsten med typisk en månedsløn på 60.000 (skattefrit), villa, uddannelse for evt. børn, sygeforsikring mm –  for en erfaren styrmand (3- 4000 timer) – for en Kaptajn ligger beløbet ofte omkring 90.000 (skattefrit) plus alt det andet…. Der er dog igen en række ting jeg på det kraftigste vil anbefale at man sætter sig ind i – alt sammen noget vi meget gerne deler via et rådgivnings forløb.

For en pilot i Europa i et “typisk selskab”, med 4- 5 års erfaring på en jet som f.eks. A319 eller B737 ligger lønnen omkring 40- 60.000. Der kan være pensions forhold og bonus forhold, der gør det komplekst (eller umuligt) at sammenligne selskaberne. Ofte er det som virkelig er noget værd på bundlinjen –  den “livskvalitet” som jobbet giver piloten men i høj grad også familien.

For god ordens skyld vil jeg også lige gøre det klart, at der pt. ikke noget det hedder en ”SAS pilot uddannelse”. Lige pt. fungerer det således at du tager grunduddannelsen på en flyveskole (ca 24 måneder) og hvis du er ekstremt heldig (og du har gået på den ”rigtige” skole) kan du komme i betragtning i SAS lige efter grunduddannelsen. De fleste må dog ud og samle erfaring i mange år og når ”tiden kommer”, så er folk ofte så ”låst fast” at de fravælger et job tilbud fra SAS. Konkurrencen om specielt det ”første job” er ultra hård (også selvom man er klar på at rejse til f.eks. Afrika for at få timer), så jeg vil mene at du vil kunne få MEGET stor gavn af vores rådgivning både efter endt uddannelsen, men i høj grad også når du skal danne dig et overblik før du starter. Det kan spare dig for rigtig mange penge at få valgt rigtigt og som uafhængige af flyveskoler, flyselskaber og pengeinstitutter – kan du forvente at du får viden (af os) om både de positive og negative sider om branchen, således at du kan foretage et “informeret” valg. Vi plejer gerne at beskrive det således… Forestil dig at pilot uddannelsen er et “hus”, “flyveskolerne” er ejendomsmægleren. Du kan få en række info af ejendomsmægleren og en skøn rundvisning – vores rådgivning er “tilstandsrapporten”. Vores rådgivning er meget populært og vi arbejder på at udvide vores team, da vi desværre ofte har en del ventetid pga. efterspørgslen.

Men tilbage til dine spørgsmål… Uddannelses omkostningerne løber nemt op over 1.000.000 Dkk, hvilket pt. skyldes at de fleste må påregne udgift til en selvfinansieret typerating og evt. line training (pay to work schemes) efter endt grunduddannelse.

Jeg kan forstå at du er 11 år, så alt det kan dog ændre sig mange gange … Jeg ser ingen grund til at vi tager hul på alle mulige scenarier lige nu. Jeg ønsker dig held og lykke med din drøm om at blive pilot og når tiden nærmer sig og du seriøst overvejer flyveskoler og den slags, så hører jeg meget gerne fra dig igen! Indtil da vil fokus på engelsk, matematik og fysik nok ikke være en dårlig prioritering – og selvom pilot er din drøm lige nu – så vil jeg anbefale dig at holde dine muligheder åbne!

På vegne af spoerg-piloten.dk og med venlig hilsen

Søren




Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top