skip to Main Content
Det Vi Lærer, Lærer Vi Bedst Ved At Gøre Det

Det vi lærer, lærer vi bedst ved at gøre det

Hermed kommer del 5 af 5 af den personlige histore som pilot Jacob Lykke Barnewitz har valgt at dele. En historie der strækker over perioden fra tiden som pilotaspirant til styrmand på B737. Som Jacob selv runder af med, kan det være at vi på et senere tidspunkt får lov at høre mere.

Her fra Spørg Piloten siger vi tusind tak til Jacob og vi ønsker alle en rigtig go’ læselyst samt go’ weekend!

Skærmbillede 2016-06-24 kl. 10.38.03

af Jacob Lykke Barnewitz

Det vi lærer, lærer vi bedst ved at gøre det 

Den græske filosof Aristoteles er faderen til ovenstående citat, og selvom det er mere end 2000 år gammelt, så er det stadig relevant for mig – og sikkert mange andre. Filosoffer har, i mine øjne, en evne til enten at beskrive noget meget kompliceret på en rigtig simpel måde, eller gøre noget rigtig simpelt meget kompliceret.

Mit mål med del 5 af 5 af min beretning, er at jeg vil, fortælle omkring der hvor jeg er nu i min karriere; linetraining. Dernæst opsummere de gode råd, jeg føler jeg kan give videre til andre der overvejer at blive pilot.

Jeg håber, at alle pilotaspiranter derude, som læser min historie, bruger deres egen sunde fornuft, til at perspektivere mine oplevelser til deres egen personlighed og deres egne forudsætninger. Aristoteles, som jeg indledte med, blev kaldt fornuften – og det er særligt vigtigt i luftfartsbranchen, hvor man tit hører om ting, der er for godt til at være sande eller hvor man skal træffe beslutninger uden garantier.  En anden ting jeg er blevet bevidst om er, at branchen og mulighederne ændrer sig, så tro endelig ikke, at I undgår at lave fejl, bare ved at følge mine erfaringer. Netop derfor kan værdien af en “hotline” som jeg har haft, være uvurderlig.

Vi er forskellige, har forskellige udgangspunkter og forskellige handlemønstre. Dét jeg håber I kan tage med er, at man for søren ikke må give op. Hvis man beslutter sig for at uddanne sig som pilot, skylder man sig selv at gøre forarbejdet, studiet, og efterarbejdet ordentligt, og ordentligt første gang: gør det med rettidig omhug. (Mærsk Mc-Kinney Møller)

I min egen korte karriere, har jeg allerede oplevet flere gange at møde piloter, som er blevet godt overrasket over hvad branchen egentlig byder på og hvordan livet som pilot er i virkeligheden.  Det er ikke altid, at de forventninger folk havde til branchen bliver indfriet og når man har ofret op mod en million danske kroner, så er det altså ikke bare sådan lige at skifte branche, bordet fanger ligesom. Da jeg selv tog kontakt til Spørg-piloten, var søsterfirmaet ProPilots endnu ikke oprettet. Jeg fik som sagt fat i Søren Ellegaard Westerdahl, og han tilbød mig at vi kunne mødes, og snakke om branchen, så jeg ville få et indblik i hvad det lå på den anden side af uddannelsen. Jeg sagde hverken ja eller nej, men en af mine gode kammerater takkede ja, og valgte at droppe drømmen om at blive pilot efter mødet med Søren Ellegaard Westerdahl. Min gode kammerat har senere ikke fortrudt sit valg om ikke at blive pilot, og han er hjertens glad for at han sparede en million kroner, som han beskriver det. Jeg blev bange for, at jeg også ville blive skræmt væk, og hermed både have droppet ud af universitetet, og samtidigt droppe min drøm om at blive pilot. Jeg var bange for, at virkeligheden ikke stemte overens med mine forventninger. Måske var jeg ikke moden nok til at træffe en så vigtig beslutning, men valget blev taget, og jeg startede uden at få et reality check. Ingen skulle nemlig fortælle mig, at jeg ikke skulle blive pilot! Set i bakspejlet ville sådan et møde nok have sparet mig for en del bekymringer og ikke mindst ville jeg have undgået at begå de fejl, som senere viste sig at koste mig en del penge. Endnu en god erfaring hermed videregivet.

Screen Shot 2016-07-22 at 22.11.33Foto fra mit basecheck, hvor jeg lavede landinger. Her var jeg endnu ikke ansat og havde dermed ikke fået uniform endnu.

Siden I læste med sidst, er jeg begyndt at flyve. Jeg er i gang med at flyve “linetraining”. Det består af ca 60 flyvninger (én flyvning er fx fra Billund til Chania, så tur retur tælles som to flyvninger). De ca 60 flyvninger skal flyves med en line training captain. Altså en kaptajn, der er godkendt til at flyve med nye styrmænd som mig, hvis erfaringsniveau er begrænset på pågældende flytype. Jeg føler selv, at jeg god til at flyve flyet. Grunduddannelsen har lært mig håndværket og typeratingen på B737 har lært mig detaljeret kendskab til den flytype jeg flyver. Linetrainingen fokuserer mere på, at introducere mig til dagligdagen i firmaet, hvor det handler om at operere flyet sikkert, økonomisk, behageligt og således som firmaet har beskrevet det i deres SOP (standard operating procedures). En lille ting som f.eks. når vi fra flightdeck informerer passagerer om vejr og rute samt byder velkommen ombord, er det en firmaprocedure som jeg intet har lært om i løbet min uddannelse. Pludselig forventes det dog at jeg kan den slags. Men hvad er det lige man skal sige? Hvordan skal man sige det? Det kan min linetrainer heldigvis assistere med, ligesom jeg får en række andre fif, der kan gøre dagligdagen lettere og turen mere behagelig for de passagerer jeg flyver med.

Når jeg har gennemført de 60 flyvninger, skal jeg til en eksamen kaldet et linecheck. Linecheck består af to flyvninger. På linecheck er vi tre piloter på flightdeck. En eksaminator, linecheck kaptajn og så mig selv. Når jeg har bestået linecheck betyder det ikke, at det er slut med prøver. Som pilot stopper prøverne aldrig rigtigt. Årligt skal jeg bestå et linecheck, jeg har årlige teoriprøver samt halvårlige check i simulatoren. At man blev testet så meget, var jeg ikke klar over inden jeg blev pilot, men det med prøver bliver, i mine øjne, ret hurtigt noget man bliver vandt til fra flyveskoletiden af. Personligt har jeg aldrig været typen der tænkte at eksamen er den velforberedtes fest dag, men man kan lige så godt lære at styre sin nervøsitet. Jeg føler selv jeg er velforberedt, men jeg har altid den her lidt kilden i maven om jeg nu består og dømmes god nok. Netop i forhold til, at skulle sætte sig op til at yde, har jeg fået mig lidt af en øjenåbner. Pro Pilots er nemlig begyndt at arbejde sammen med mentaltrænere, som ellers tidligere har været forbeholdt elitesportsfolk tilknyttet Team Danmark. For mig har det betydet, at jeg nu har en række afspændingsteknikker, som jeg kan bruge inden jeg skal til prøve for at sænke mit stressniveau. Selve prøven skal nok få stresset mig, så unødvendig nervøsitet inden test har jeg lært at afhjælpe ved at lære af René Krieger Christensen. Alt sammen er dette viden jeg finder enormt spændende og i mine øjne, burde det være fast pensum på flyveskolerne, da netop det med at kunne håndtere pres og holde hovedet klart er utrolig vigtigt som pilot. Her kan vi (piloter) afgjort lære en masse af elitesportens udøvere.

Min historie endte egentlig i kapitel 4, og den endte fantastisk. Jeg nåede det mål jeg havde sat. Eller gjorde jeg? Stopper det her med mit første job i luftfartsbranchen? Det gør det naturligvis ikke. Foran mig har jeg forhåbentlig en lang, lang karriere. Indtil videre har jeg dog lært, at det handler om at have en plan og gerne en plan B og måske C. Jeg håber ikke, at I tænker: “han endte jo med at få et job, så det gør jeg nok også”. Læs hele rejsen som en samlet rejse. Læs nu for Guds skyld, hvilke situationer og overvejelser, jeg har været igennem. Læs, hvor heldig og målrettet jeg har været. Gør Jeres forarbejde ordentligt inden I starter uddannelsen, og brug nu den ekstra tid det kræver på at skabe et fagligt netværk, og forberede Jer til en jobsamtale. Efter at have brugt 400-800.000 kr. på en uddannelse, kan det virkelig svare sig, at bruge lidt penge og research på at finde ud af, hvad man går ind til efter endt uddannelse, og hvordan man stiller sig selv bedst muligt, til sin første jobsamtale. Nu har jeg tidligere nævnt hvor glad jeg har været for min hotline, men det er naturligvis op til Jer at beslutte om I vil ofre penge på dette.

Personligt har jeg haft stor glæde ved, at sætte mig med blyanten og skrive om mine oplevelser og om de sidste tre år af mit liv. Der gik præcis tre år fra jeg startede min uddannelse, og til jeg fik mailen, hvor jeg blev tilbudt job. Processen har været lærerig og den har føltes kort – bortset fra når jeg læser min egen historie igen. Da husker jeg alle de oplevelser og udfordringer jeg har haft. Som menneske husker vi oftest de gode ting fra en episode i livet. I dette tilfælde er jeg glad for, at jeg kan huske de gode såvel som de dårlige, da hver oplevelse har givet mig hår på brystet, og forberedt mig på at tage ansvar, og tage de beslutninger, der skal tages i cockpittet på en Boeing 737-800!

Søren Ellegaard Westerdahl, fra Spørg-piloten/ pro pilots, ringede til mig forleden, for at snakke om, om jeg følte mig tilpas i mit første og nye job. Uden at tøve, og uanset tidspunktet på døgnet, er svaret klart og entydigt: Jeg er glad, og jeg føler mig rigtig godt tilpas. Når Søren ringer, ved jeg, at jeg bliver udfordret på en måde, som ikke gør sig gældende i en normal hverdag. Jeg får ikke en faktura hver gang han ringer og jeg oplever det som om, at han oprigtigt interesserer sig for hvordan det går mig. Han får ofte stillet et spørgsmål, og et ubegrundet eller ikke ræsonneret svar accepteres ikke. Denne gang bad han mig definere, hvad det gør mig glad, og bad mig om at definere nogle mål for min karriere. Fra mit eget perspektiv, har al energi og fokus været rettet mod at komme i job – så jeg har slet ikke tænkt længere end det. For mig er det vigtigt at have nogle udfordringer og nogle mål at arbejde i mod, så det kommer jeg helt sikkert til at bruge tid på at finde frem til. Heldigvis er der udfordringer nok i nuværende selskab til de næste mange år og jeg føler mig rigtig godt tilpas og hvem ved, måske er det her at jeg gør karriere.

Som lovet kommer hermed en opsummering, med 6 gode råd jeg vil give til dig som overvejer at blive pilot:

  • Det kan være farligt at forfølge en drøm om at blive pilot. Stil spørgsmål til dig selv. Hvorfor er det jeg gerne vil blive pilot? Få dernæst lavet et grundigt reality check af om dine forventninger stemmer overens med det branchen byder på.
  • Flyveskolerne er ofte private virksomheder som har en interesse i at få dig som kunde. Tag endelig ud og besøg dem, men jeg vil anbefale at du forholder dig kritisk.
  • Det er rigtig meget information helt gratis at hente på www.spoerg-piloten.dk
  • Overvejer du seriøst branchen, så tag kontakt til www.propilots.dk – jeg har aldrig et sekund fortrudt at jeg ringede. Det har kostet mig ca 10.000 DKK til dato at bruge dem, men de penge er kommet mange, mange gange ind i mine øjne og alene sikkerheden, at min hotline altid er klar er ligesom at have en god forsikring.
  • Hav is i maven. Min værste fjende da jeg blev færdig var min egen utålmodighed. Det kostede mig i virkeligheden hele to job muligheder at være utålmodig.
  • Netværk er vigtigt – meget vigtigt endda. Som pilotelev går man lidt i et beskyttet miljø, ofte med meget lille kontakt til branchen. Når man er færdig med uddannelsen, bliver man konkurrent med alle sine tidligere skole-kollegaer. Det husker jeg var særligt hårdt, for lige pludselig var der mange med rundsave på albuerne. Det “game” var jeg slet ikke forberedt på.

Men hvad gør mig egentlig glad, og hvilke værdier værtsætter jeg på en arbejdsplads, og hvor stor en indflydelse må arbejdslivet have på privatlivet? Det skriver jeg måske om, når jeg finder ud af det.

Jeg finder det passende at komme med et lille citat – jeg ved ikke helt hvor det kommer fra, men jeg føler det passer til min rejse og den følelse jeg har lige nu:

“happy are those who dream dreams and who are willing to pay the price, to see them come true”.

Så indtil næste gang – tak fordi I læste med.

Med venlig hilsen

Jacob Lykke Barnewitz

 

 

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top