skip to Main Content

Billige flybilletter

Q: Jeg har over en længere periode undret mig over prisen på en flybillet som er styrtdykket her på det seneste? Har I en forklaring for udviklingen? Er det sikkerheden de har skåret ned på?

A: Hej Sofus.

Tak for dit spørgsmål. Lad mig forsøge at beskrive udviklingen på prisniveau kontra sikkerhed.

lowcostFor at forklare prisændringerne skal vi lidt tilbage i tiden.

For en del år tid siden var der intet der hed lavprisflyselskaber. Der var alt flytrafik enten rute eller charter. Det ændrede sig ved lavprisselskabernes ankomst, og det viste sig hurtigt at der var et kæmpe marked og potentiale i det område.

Easyjet, Ryanair var nogle af de første der introducerede helt billige priser, og samtidig nye priskoncepter der gjorde de var konkurrencedygtige i forhold til ruteselskaberne. F. eks havde bagage altid være inkluderet i prisen, men nu ændredes det til mulighed for tilkøb. Heri ligger fordelene/ulemperne ved disse priskoncepter. Lad mig prøve at forklare.

Ryanair flyver London – Amsterdam. Billetten ligger på 10£ hver vej. Total 20£. Dette er perfekt for den businessrejsende der skal ud og hjem samme dag, og ikke har behov for at medbringe andet end håndbagage.

Men hvis nu det var en familie på 4, to voksne og to børn, der skulle have 3 kufferter med og en barnevogn, ja så kunne billetten lige pludselig ende i 250£. Langt fra den første “billige” pris på 10£.

Bagagetilkøb er bare et enkelt eksempel, ofte er der restriktioner på de helt billige billetter, de kan ofte ikke ændre og ny “last-minute” billet må købes. Der findes ingen mulighed for om booking med andre selskaber i tilfælde af aflysninger osv. Sidstnævnte skyldes at lavprisselskaberne ofte ikke er medlem af IATA (http://da.wikipedia.org/wiki/International_Air_Transport_Association) Historierne er mange, og du har sikkert hørt dem i medierne allerede.

Man skal altid grundigt undersøge hvad for et produkt man køber, hvad det inkluderer og også hvad det ikke inkluderer. Omvendt er ruteselskaberne også begyndt at bruge metoder fra lavprisselskaberne for at holde billetpriserne i bund, f. eks bagage tilkøb på nogle ruter, mad om bord er ikke længere gratis, restriktive billetter osv.

Lad mig slå fast, lavpris selskaberne er kommet for at blive, og det er godt for forbrugeren. Markedet for fly rejsende er enormt og jo flere selskaber jo mere pres på prisen, men også større udvalg af afgange og destinationer. Men intet af dette sker ved kompromis af sikkerheden, det kan jeg garantere.

Det er nemlig ikke flyselskaberne der fastsætter sikkerhedsreglerne. Det er luftfartsloven i det pågældende land. Herhjemme Trafikstyrelsen (tidl. Statens luftfartsvæsen).

Luftfartsloven er udarbejdet efter en skabelon der er fastlagt at ICAO, International Civil Aviation Organisation. Ydermere er vi i Europa pålagt at være medlem af EASA, European Aviation Safety Agency, der er en EU organisation der opretholder og kontrollerer civil-flysikkerhed i EU-landene.

Disse sikkerhedsregler skal selskaberne rette sig efter, dog kan de internt vælge at være endnu mere restriktive -hvilket kun er godt.

Jeg arbejder selv med flere flyselskaber til dagligt, og kan kun sige sikkerheden er i top. Hvad enten det drejer sig om et lavpris, charter eller ruteselskab.

lavpris

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Per

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top